De geschiedenis van de club

Morris Register Nederland is opgezet in 1978. Een gezellige eigenarenclub van voor-oorlogse auto’s van het merk Morris. In ons land zijn er naar schatting nog 150 van deze Morrissen, waarvan bijna 80 bezitters ook lid zijn van het Morris Register Nederland.

Introductie

Morris voertuigen zijn hoofdzakelijk in Engeland gemaakt in een periode van 1913 tot 1980. Het Morris Register Nederland werft alleen eigenaren en enthousiaste liefhebbers van de Morrismodellen  die gemaakt zijn tot 1940, met uitzondering van 1 type -de Morris Eight type E- waarvan de productie nog werd voortgezet tot 1950.

Onze oldtimers geven ook een indrukwekkende kijk op de vroege geschiedenis van de auto.

William Richard Morris (1877–1963) was de bedenker van het idee dat mobiliteit voor iedereen toegankelijk moest zijn. De Morris automobielfabrieken maakten sinds de twintiger jaren auto’s voor een betaalbare prijs met als doel “de kleine man” dezelfde vervoersmogelijkheden te geven als de beter gesitueerden in die dagen. De auto’s kenmerken zich door een eenvoudig maar bijzonder duurzaam ontwerp. Een onverslijtbaar concept, want er rijden er nog steeds veel van rond.

De merknaam is aan het eind van de  jaren  tachtig verdwenen. Het enthousiasme van een Morrisrijder roept bijna altijd positieve reacties op van andere automobilisten.

William Morris-Lord Nuffield naast een Morris-Minor in 1928

De club

In de vijftiger jaren verdwijnt langzamerhand  het vertrouwde vooroorlogse autootje uit het straatbeeld. Aanleiding om een club op te richten met als doel dat beeld van toen te behouden en –indien mogelijk- terug te laten keren. Dat begint in Engeland met de aanvankelijke oprichting van de Morris-Eight Tourer Club, waar al gauw eigenaren van andere typen zich ook bij gingen aansluiten. Zo ontstond het Morris Register.

In 1978 blijken er in Nederland ca. 10 leden actief te zijn bij het Engelse Morris Register en zij besluiten een eigen Nederlandse club op te richten met dezelfde doelstellingen als de “moederclub”. Ongeveer de helft van Morris Register Nederland clubleden is ook lid van het Engelse Morris Register.